Checkin w hotelu

Pojęciowy niezbędnik hotelowy – część 3. “C jak check-in i check-out”

Dziś troszkę o tym co zrobić, żeby zameldowanie i wymeldowanie potoczyły się gładko dla recepcji oraz gościa.

Meldowanie w hotelu (check-in)

Check-in czyli proces zameldowania to wszystkie czynności, które następują bezpośrednio po przyjeździe do hotelu. Z perspektywy gościa są to często niepotrzebne procedury i stracony czas, jednak z różnych względów recepcja powinna poprawnie przeprowadzić check – in. Nawet po długiej podróży warto poświęcić kilka minut (myślę, że maksymalnie 3-4) aby dowiedzieć się wszystkiego co będzie dla nas ważne podczas pobytu. Ile razy zdarzyło się, że zaraz po przedstawieniu komuś informacji o lokalizacji windy czy restauracji śniadaniowej po 30 sekundach padało pytanie o te właśnie miejsca. Kochani goście! Będzie nam miło, jeżeli wysłuchajcie wszystkiego co musimy powiedzieć.. 😉

 

Checkin w hotelu

 

Jeżeli dokonaliście wcześniej rezerwacji warto przygotować jej potwierdzenie z numerem oraz dokument tożsamości – dowód osobisty lub paszport. Wpisanie danych z dowodu jest naprawdę konieczne. Nie robimy tego, by zrobić komuś na złość. Komentarze w stylu “jestem stałym gościem i nigdy nie pokazywałem dowodu” lub “przecież ma pani wszystko w komputerze” tylko wydłużają meldowanie. Kolejnym punktem jest karta meldunkowa / rejestracyjna. Wpisujemy na niej wszystkie dane: imię i nazwisko, numer dokumentu, adres mailowy itp. Gość zobowiązany jest potwierdzić ich zgodność i złożyć podpis. Potwierdzamy również poprawność rezerwacji oraz wybrane usługi dodatkowe i pobieramy płatność. W większości hoteli płacimy z góry, co również bywa kwestią sporną między obsługą a gościem. Niestety nie możemy sobie pozwolić na wydanie klucza bez gwarancji płatności. Często słyszymy “zapłacę rano” lub “tylko u was trzeba płacić od razu” oraz moje ulubione zdanie “nie lubię gdy ktoś traktuje mnie jak złodzieja, przecież zapłacę”.

To już prawie wszystko. 🙂 Kolejne dwie minuty zajmuje przekazanie informacji o godzinach podawania śniadań, trwaniu doby hotelowej czy dodatkowych atrakcjach hotelu. Jeszcze tylko klucz, wskazanie drogi do windy i można udać się do pokoju! 🙂

Wymeldowanie z hotelu (check-out)

Check-out to kilka ostatnich chwil podczas pobytu w hotelu. Wymeldowanie polega na zdaniu klucza lub karty magnetycznej oraz uregulowaniu płatności. Gdy wszystko zostało opłacone wcześniej, wystarczy oddać klucz. Podczas wymeldowania możemy również odebrać rachunek lub fakturę VAT. Niektóre hotele proponują nam szybkie wymeldowanie- express check-out lub fast check-out. Jak to działa? Przy rezerwacji internetowej lub podczas meldowania podajemy wszystkie dane do faktury, opłacamy usługi z góry, bądź podajemy numer karty kredytowej do obciążenia przez pracownika recepcji. Rachunek zostanie do nas przesłany mailem lub pocztą na wskazany adres. Jedyne co musimy zrobić to oddać klucz i już. 🙂

Doba hotelowa

Wspomnę jeszcze o dobie hotelowej. Pamiętajmy, że nie musi trwać 24h. Godzina zameldowania to najczęściej 14.00 (czasem nawet 15.00 lub 16.00), a wymeldowania 10.00 lub 12.00. Możliwy jest wcześniejszy check – in po uzgodnieniu tego z obsługą hotelu. Za zameldowanie 2 czy 3 godziny wcześniej może obowiązywać dodatkowa opłata. Gdy chcemy zameldować się rano np. o godzinie 6.00 czy 7.00 możemy zostać obciążeni opłatą za wcześniejszą dobę. Godzina wymeldowania jest taka sama dla każdego. To, że przyjechaliśmy o 17.00 nie oznacza, że możemy zostać do 17.00 następnego dnia. Jeżeli hotel oferuje późne wymeldowanie, to jest ono dodatkowo płatne.

Na koniec kilka często zadawanych przez gości pytań

  • Czy dokonując rezerwacji na moje nazwisko gościem może być ktoś inny?
    Tak, z tym że przy zameldowaniu recepcja poprosi o dokument osoby, która będzie korzystała z pokoju.
  • Przyjechałem o 2.00 w nocy. Czy płacę za całą dobę? do której mogę zostać w pokoju?
    Tak. Niezależnie od godziny przyjazdu doba trwa do określonej pory. Późny przyjazd nie oznacza mniejszej opłaty i późnego wymeldowania.
  • Chcę zostać tylko kilka godzin, czy mogę zapłacić mniej?
    Hotele często umożliwiają tzw. pobyt dzienny trwający np. od godziny 12.00 do godziny 17.00 w niższej cenie. Czas takiego pobytu jest określany indywidualnie w każdym hotelu.
  • Czy mogę przyjmować gości w pokoju?
    Lepiej sprawdzić to w regulaminie hotelu. Zazwyczaj wizyty osób niezameldowanych powinny zakończyć się do godziny 22.00. Pamiętajmy jednak, że za ewentualne szkody wyrządzone przez takie osoby odpowiedzialność ponosi zameldowany gość.
  • Czy mogę przyjechać z psem?
    Wiele hoteli jest przyjaznych zwierzętom. Za pobyt pupila płacimy dodatkową opłatę. Informacje na ten temat są zazwyczaj zawarte na stronie obiektu.
  • Czy mogę na pamiątkę zabrać kartę magnetyczną?
    Niestety nie. Klucze do pokoi nie są jednorazowego użytku, więc nie powinno się traktować ich jako pamiątki z hotelu.
  • Czy mogę wynająć pokój gdy nie mam przy sobie dokumentu tożsamości?
    Niestety nie. Potwierdzenie tożsamości z dokumentu ze zdjęciem jest konieczne. Osoby niepełnoletnie również nie mogę wynająć pokoju samodzielnie.

 

Jeżeli macie jakieś pytania związane z zameldowaniem czy wymeldowaniem to piszcie! Formularz kontaktowy już działa. Można też wysłać do mnie maila na adres pola@wczymmuszepomoc.pl. Zaglądajcie na facebookowy fanpage.

Ściskam Was mocno życząc udanego tygodnia.

Pola.

8 komentarzy do “Pojęciowy niezbędnik hotelowy – część 3. “C jak check-in i check-out”

  1. Taki instruktaż powinien dostawać każdy wraz potwierdzeniem rezerwacji, zwłaszcza z portali 😉 Jakby nam to ułatwiło życie…

  2. Ułatwiasz swoimi tekstami relację gość – recepcja 😀 Tylko wiele osób nawet po przeczytaniu takiego tekstu i tak pewnie będzie zachowywało się po swojemu – niekoniecznie dobrze i potrzebnie.

  3. Wracaj do nas z nowym postem ! 🙂 codziennie sprawdzam czy czasem czegos nie dodalas 🙂 juz zaczynam sie martwic 😀

  4. Taaaa i najczęstsze pytanie “Czy ja to muszę wszystko wypełniać” albo “Po co to wszystko ? ”
    najczęściej wymigać się chcą od wypełnienia karty meldunkowej tzw “godzinkowcy” no bo jeszcze żona by dowiedziała się itp (pomimo że obowiązuje nas tajemnica zawodowa o ochronie danych naszych gości)

  5. Dopiero co odkryłam Twój blog i jestem wprost zakochana 😀 Masz świetny, lekki styl i przekazujesz przy tym wiele ważnych informacji. Dzięki wielkie i czekam zabieram się do lektury nieprzeczytanych jeszcze przeze mnie wpisów! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *